Tuesday, June 18, 2013

Saya tidak yakin berkomunikasi dlam bahasa inggeris

Seorang jejaka dtg berjumpa saya.. Katanya dia tidak berani berbual & berkomunikasi dalam bahasa inggeris.. Setelah berbual2 saya dapati dia seorang yg pemalu.. Bkn kerana tidak pandai tp malu dan kurang keyakinan diri...

Tugas saya adalah utk menghilangkan rasa malu dan tambahkan keyakinan dirinya... Seperti biasa, dia perlu mengikut arahan saya satu persatu..

Di dalam situasi ini saya menggunakan teknik 6 pattern reframing. Bertanyadi bahagian otak kreatif bagaimana untuk menjadi seorang yang berani berbual dan berkomunikasi dalam bahasa inggeris.

Alhamdulillah die memberi kerjasama yg baik.. Setelah selesai menjalani terapi dia tersenyum lebar dan nampak lebih bersemangat.. Ucapan terima kasih dan signal tangan menunjukkan bagus kpd saya.. 

Saya ikut dan perhatikan nya dari jauh, dan saya terdengar dia telah mula bercakap bahasa inggeris ketika berkomunikasi...

Wow!! Satu perubahan serta merta.. Alhamdulillah....

No comments:

Post a Comment