Saturday, July 25, 2015

NLP: MENJADIKAN DIRI SEORANG YANG RASIONAL



Topik hari ini saya ingin membincangkan sejauh mana NLP memberi kesan kepada kehidupan harian terutama kepada keberkesanan dalam memahami dan bersabar.

Apabila kita memahami bagaimana sesuatu keputusan dan pemilihan cara tindakan seseorang itu di proses membuat kan kita lebih tenang untuk menerima walaupun bertentangan dengan pendapat dan cara pemikiran kita.


Setiap keputusan dan pendapat lahir dari wayang yang di cipta dari minda setelah apa info di terima, di tapis dan ianya akan terkait dengan apa yg pernah di lalui, di lihat dan di dengar..

Salah satu andaian utama dan terpenting NLP ialah peta bukan wilayah tetapi hanyalah sat representasi simbolik mengenai wilayah itu.

kita perlu faham bahawa sesuatu yg di cerapkan oleh seseorang melalui derianya akan melalui pelbagai proses dalam minda yang menghasilkan satu gambaran dalaman atau peta minda yang tidak sama dengan sesuatu yang berlaku sebenarnya. proses dalam minda melalui pelbagai penapis seperti pemotongan, pengherotan, generalisasi dan sistem-sistem lain seperti nilai dan kepercayaan, ingatan yang sedia ada mengenai perkara tersebut, sikap dan lain-lain akan membentuk satu peta atau gambaran yang tidak sama dengan realiti yang di cerap oleh deria.

Memahami bagaimana pembentukan peta minda berlaku dan menyedari serta menerima bahawa peta minda yang terbentuk dalam minda orang lain dari apa yang anda fikirkan , akan banyak membantu anda agar berhati-hati memberi respond dan cara bagaimana untuk menyampaikan agar orang itu memahami apa pula yang ada di dalam pemikiran anda yang anda ingin sampaikan.

CTH:
Ada sesetengah orang berfikir bahawa makan nasi 3 sudu sudah cukup untuk memberi dia tenaga, dengan apa yang di pelajari, di dengar dan juga lihat keberkesanan terhadap orang2 sekeliling pengawalan pengambilan pemakanan menghasilkan diet yang baik.

Ada yang berfikir 3 sudu nasi tidak mencukup untuk memberi tenaga pada dirinya dan tidak perlu utk diet dan dia kelihatan lebih menarik bila bertubuh besar.

NLP membuat kita respect pada setiap keputusan orang lain walaupun bertentang dengan pemikiran kita.


No comments:

Post a Comment