Wednesday, July 22, 2015

MEMILIH SAUDARA SEBAGAI RAKAN KERJA



kebaikan & keburukan bekerja bersama ahli keluarga...

Biar saya bercerita dari sudut seorang majikan...

Biar apa pun pengalaman yg saya lalui, Saya tetap suka bila memilih saudara bekerja dari org luar dek kerana persefahaman yg tersedia wujud. kasih sayang yg sedia untuk minta maaf dan memaafkan. Matlamat yg sama bantu keluarga, sama2 kaya dan berjaya.

Memang ada yg mengatakan mengambil saudara bekerja ini adalah satu risiko yg sangat tinggi.. Malangnya ia adalah di sebabkan di antara mereka sangat mementingkan diri sendiri. Masalah suka-suka hati nak cuti dan nak kerja dan berhenti. dan paling teruk sekali apabila hal kerja di kaitkan dengan ahli keluarga yg lain. meracuni pemikiran ahli keluarga untuk berburuk sangka demi menutup kesalahan sendiri. Meminta simpati meraih sokongan saudara mara yg lain.. akhirnya boleh menyebabkan tak bertegur siapa.

Saya sebagai majikan sy akan mengelakkan dari mengambil tindakan sesuka hati, setiap tindakan yg di ambil cukup dengan bukti. Kedatangan di ambil dengan scan ibu jari (so tak boleh pinjam jari org lain utk bantu daftar kedatangan), cctv di perkarangan pejabat merakam setiap perbuatan dan etika.

Sbg majikan saya tidak terpengaruh dengan cerita buruk itu dengan memaksa saya untuk membuka aib orang lain.. Segala bukti saya simpan utk rekod bukan untuk di tayang memburukkan bekas pekerja. Tidak sesekali saya akan terikut-ikut dengan umpan mereka yang bakal mengaibkan diri mereka sendiri.

Walaupun wujud hubungan kekeluargaan perlu di ingatkan kita harus bersikap profesional dalam pekerjaan. Perlu mengikut prosedur pejabat, penggunaan harta syarikat dan yang paling penting sekali adalah kejujuran dan amanah.

Dalam bekerja kita bukan sahaja membantu antara satu sama lain dalam ekonomi malah dapat mengeratkan hubungan kekeluargaan. Susah senang bersama dapat di pupuk. Untuk mencapai ke arah matlamat itu bergantung kepada matlamat sebelah pihak lagi..

Kepada mereka yang fokus dan bersemangat mengejar matlamat pasti akan berjaya...

Moga coretan ini sedikit sebanyak memberi inspirasi dan tips dalam menguruskan peniagaan bersama saudara..

Sejarah ada membuktikan syarikat keluarga bertahan hampir 100 tahun dengan usahasama adik beradik. Bersatu teguh bercerai roboh...

No comments:

Post a Comment