Sunday, March 30, 2014

FOBIA MEMANDU...



Baru2 ini saya berhadapan dengan satu klien yang berhadapan dengan masalah trauma. Terkesan daripada kemalangan jalan raya yang menakutkan. Ditambah lagi pengalaman hidupnya, di mana ibu beliau telah pun lumpuh selepas kemalangan dan meninggal dunia selang beberapa tahun kemudian.

Dia sentiasa berada di dalam situasi ketakutan lebih-lebih lagi ketika memandu. ini membuatkan dia gagal untuk memandu dan degupan jantung yg laju sehingga tekanan darah naik tinggi. Dia hanya memikirkan soal mati.

Bila saya tanya ttg pengambilan ubat dia bgtau saya semua jenis ubat yang di ambil.. Di antara nya adalah pil penenang. dan dia sangat2 bergantung dgn pil tersebut dan mengambil nya secara rutin setiap hari dan sudah pun memasuki tahun yang ke 3.

Sessi rawatan hipnoterapi hanya boleh di jalankan sekiranya klien tersebut bebas dari pengambilan ubat penenang dalam tempoh 48 jam. Agak mencabar juga utk meyakinkan seorg yg mmg dah berada tahap kronik dalam pengambilan pil tersebut.

Akhirnya dia berjaya melaluinya.. Hanya lakukan sahaja perkara yang membuat dia tenang, dan melekakan tanpa dia sedar masa berlalu begitu cepat sehingga die sebenarnya sudah lebih 48jam tidak mengambil pil tersebut.

Saya mengambil masa 2 jam utk sessi tersebut dan Alhamdulillah hari ini dia hubungi saya dan bgtau die sudah boleh memandu tanpa ada rasa takut. dan dia gembira sbb boleh bawa anak2 bercuti. Di dalam sessi tersebut saya menggunakan pendekatan kepada anggota tubuh yang tidak selesa dan mengganggu diri nya sehingga menggagalkan dianya untuk mengawal pemikirannya dan degupan jantung nya. Pendekatan kepada menerima situasi yang tidak lagi menakutkan dirinya. Dia juga dpt menerima pemergian ibu nya dengan tenang...


Percaya pada diri, itu kunci kejayaan..

No comments:

Post a Comment