Tuesday, February 18, 2014

FAKTA DAN MITOS TENTANG PAYUDARA

Seringkali Payudara dikaitkan dengan kecantikan seseorang wanita. Walhal fungsi payudara yang utama adalah untuk membekalkan susu kepada bayi yang dilahirkan. Oleh kerana payudara dipuja-puja sebagai satu daya tarikan terhadap wanita maka banyaklah mitos-mitos mengenainya.

 

1. Tidur Tanpa Bra Payudara Cepat Kendur

Tidak benar. Sebenarnya menurut pakar, sebaiknya bra tidak dipakai ketika tidur untuk bagi ruang payudara bernafas dan melancarkan aliran darah dan oksigen. Faktor sebenar yang menyebabkan payudara kendur adalah usia yang bertambah serta akibat dari penyusuan bayi.

 

2. Payudara boleh menjadi besar dengan berolahraga

Tidak benar. Latihan hanya memperkuat otot payudara, tetapi ukuran kelenjar susu tidak meningkat. Namun visual payudara terlihat lebih besar karena volume dada, dan payudara itu menjadi lebih tinggi dan lebih bulat kerana otot dada diperkuat.

 

3. Kanser payudara adalah penyakit turunan

Tidak benar. Setiap wanita dapat menderita kanser payudara, seperti setiap orang. Hanya 10% dari kes penyakit terbukti dihubungkan genetik, dan sekitar 85% dari pasien memiliki kanser payudara tidak memiliki kes serupa antara saudara mereka. Oleh karena itu, setiap orang tanpa kecuali harus menjalani pemeriksaan rutin.

 

4. Menyusui membuat payudara Anda kendur

Memang benar, payudara wanita, yang telah melahirkan dan merawat anak, mengalami perubahan. Ini adalah kerana saiz payudara yang besar kerana kehadiran susu akan menjadi kendur apabila susu kering disebabkan kerana struktur payudara tidak mempunyai otot. Namun sifat dari proses fisiologis adalah bahwa kulit payudara menjadi kurang elastis dan tangguh setelah usia 30 tahun.

 

5. Payudara kecil menghasilkan susu kurang

Salah. Jumlah ASI tergantung pada ukuran kelenjar susu. Payudara kecil boleh memiliki kelenjar susu besar, dan sebaliknya, tetapi tidak ada ketergantungan pada ukuran.

 

6. Payudara kecil kurang risiko kanser payudara

Tidak benar. Kemungkinan terjadinya penyakit ini tidak secara langsung berhubungan dengan ukuran payudara kerana tumor ganas terjadi secara langsung di saluran payudara atau lobulus payudara. Namun seperti dibuktikan oleh praktik, wanita kelebihan berat badan lebih menderita penyakit tersebut. Tetapi memiliki lebih berkaitan dengan gangguan metabolisme daripada dengan ukuran payudara.

 

7. Payudara membesar setelah hubungan seks

Benar untuk jangkawaktu yang singkat. Berhubungan seks meningkatkan aliran darah, dan kelenjar susu membengkak sedikit. Tapi setelah malam gairah semuanya kembali ke normalnya, dan jenis kelamin tidak mempengaruhi ukuran payudara sebagaimana organ seks lelaki.

Namun kekurangan gizi atau berlebihan donat dan muffin dapat melakukan trik: satu akan menambah berat badan dan, akibatnya, massa payudara dan ukuran akan meningkat bersama-sama dengan berat badan.

 

8. Lelaki suka payudara besar

Pasti, namun tidak semua orang begitu. Pada tahun 2002, satu survey di Barat, yang bertujuan untuk menemukan apa ukuran payudara dianggap paling menarik. Penelitian ini melibatkan beberapa ribu orang. 53% dari responden pria mengatakan mereka suka wanita dengan ukuran payudara sedang, 14% mengkagumi pemilik payudara besar, sedangkan 5% menyukai wanita dengan konstitusi kekanak-kanakan.

Selebihnya 28%, ternyata, tidak menganggap ukuran menjadi penting. Psikolog mengatakan bahwa semangat untuk dada besar adalah fitur tersembunyi anak mama.

 

9. Ukuran  Payudara Kanan dan Kiri Adalah Sama.

Ada yang berpandangan payudara yang sihat adalah yang mempunyai saiz yang sama bagi kedua-dua belah. Faktanya kebanyakan wanita mempunyai ukuran payudara yang tidak sama saiz. Kebiasaannya ukuran payudara sebelah kiri akan lebih besar dari sebelah kiri.

 

10. Lelaki Juga Boleh Menghasilkan Susu.

Benar walaupun luar biasa. Lelaki juga mempunyai kelenjar susu. Sekiranya dirangsangkan dengan hormon estrogen lelaki boleh menghasilkan susu. Namun kes ini amat terpencil.

No comments:

Post a Comment